Συχνές ερωτήσεις

Από ποια ηλικία ένα παιδί είναι σε θέση να ακολουθήσει θεραπεία λόγου;

Ένα παιδί στην ηλικία των 2,5 – 3 ετών είναι σε θέση να ακολουθήσει λογοθεραπευτική αγωγή, όταν αντιμετωπίζει προβλήματα στην ομιλία (καθυστέρηση ομιλίας). Χρήσιμο είναι, ένα παιδί να μπει σε πρόγραμμα λογοθεραπείας πριν την ηλικία των 2,5 όταν αντιμετωπίζει προβλήματα στην σίτιση (δυσφαγία) και στην κατάποση (δυσκαταποσία).

Ποια είναι τα συνηθέστερα φωνολογικά – αρθρωτικά λάθη τα παιδιού; Πόσος χρόνος απαιτείται για την αποκατάστασή τους;

Τα συνηθέστερα φωνολογικά – αρθρωτικά λάθη που αντιμετωπίζει ένα παιδί είναι

  • έλλειψη τα φθόγγου (απλοποιήσεις συμπλεγμάτων) π.χ. κολείο αντί σχολείο
  • αντικατάσταση τα φθόγγου μ’ ένα άλλο άσχετο π.χ. πατέλα αντί πατέρα
  • αντιμετάθεση γραμμάτων (αναγραμματισμός) π.χ. δερπάνι αντί δρεπάνι
  • τραυλισμός (συνίσταται στη διακοπή τα χρονικής ροής του λόγου ή με την επανάληψη μιας συλλαβής) π.χ. παπαπατέρα αντί πατέρα ή την επανάληψη τα φθόγγου π.χ. ττττττττττι αντί τ.
  • βατταρισμός – ταχυλαλία (ασυγκράτητη και βιαστική ομιλία).

Οι διαταραχές αυτές παρεμποδίζουν τη σχολική επίδοση και προσαρμογή και απαιτούν ειδική συστηματική θεραπευτική αγωγή (λογοθεραπεία) αποκατάστασης 2-3 φορές την εβδομάδα. Ο χρόνος που απαιτείται διαφέρει από το βαθμό δυσκολίας που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί και από το βαθμό συνεργασίας του στη λογοθεραπευτική συνεδρία.

Ποια είναι η φυσιολογική εξέλιξη λόγου (Στάδια Ομιλίας);

0-6 μηνών

  • Το μωρό αντιδρά στους ήχους, κοιτάζει ή στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή τους.
  • Παράγει ήχους

6-12 μηνών

  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες
  • Λέει «μαμά» και «μπαμπά»
  • Ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του

12-18 μηνών

  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις
  • Ονομάζει οικεία αντικείμενα
  • Εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του

18-24 μηνών

  • Καταλαβαίνει σύνθετες οδηγίες
  • Λέει το όνομά του
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 2 – 3 λέξεις

24 έως 3 χρονών

  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις

3 χρονών έως 4 χρονών

  • Η ομιλία του παιδιού αρχίζει να μοιάζει περισσότερο σ’ αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.

Πόσο διαρκεί μια συνεδρία λογοθεραπείας και ποια είναι η δομή της;

Μια συνεδρία λογοθεραπείας διαρκεί 45 λεπτά. Η συνεδρία είναι εξατομικευμένη, δηλαδή  σε αυτή συμμετέχει το παιδί και ο λογοθεραπευτής. Στην πορεία της θεραπείας οι γονείς μπορούν να παρακολουθούν μια φορά το μήνα ή περίπου στις 3 εβδομάδες  μέρος της συνεδρίας, έτσι ώστε να καταλάβουν και να μάθουν τον τρόπο εκπαίδευσης του παιδιού τους. Οι γονείς ενημερώνονται κάθε φορά στο τέλος της συνεδρίας. Το υλικό που χρησιμοποιείται σε κάθε συνεδρία εξαρτάται από το είδος της διαταραχής, για παράδειγμα, σε μια φωνολογική- αρθρωτική διαταραχή χρησιμοποιείται τετράδιο στο οποίο δίνονται ασκήσεις για το σπίτι. Τέλος, στο κέντρο μας εφαρμόζονται εναλλακτικά προγράμματα επικοινωνίας όπως: TEACCH, PECS, MAKATON, BRAILLE, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ.

Η καθυστέρηση ομιλίας ενός παιδιού, συνεπάγεται μαθησιακές δυσκολίες στο μέλλον;

Υπάρχουν περιπτώσεις, που η καθυστέρηση ομιλίας, ανάλογα με τη σοβαρότητά της, μπορεί να έχει ως επακόλουθο την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών στο μέλλον.  Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί 12 – 24 μηνών δεν καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις, δεν ονομάζει οικεία αντικείμενα και έχει φτωχό και περιορισμένο λεξιλόγιο, αυτό αυτόματα θα επηρεάσει τη γενικότερη γνωστική – μαθησιακή ανάπτυξη του παιδιού.