Η Ελένη Φραγκάκη απέκτησε πτυχίο Λογοθεραπείας από το Πανεπιστήμιο Queen Margaret του Εδιμβούργου το 2009 και στη συνέχεια μετακπαιδεύτηκε στις «Μαθησιακές Δυσκολίες» από το ΔΙΚΕΨΥ καθώς και στην «Ειδική Αγωγή και Προαγωγή Ψυχικής Υγείας στο Σχολικό Περιβάλλον» από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Έχει επίσης άδεια ασκήσεως επαγγέλματος λογοθεραπευτή από την Περιφέρεια Αττικής.
Η συνεχής εκπαίδευση και η άρτια γνώση της ειδικότητας της λογοθεραπείας είναι πρωτεύον στόχος της, γι’ αυτό και φροντίζει για τη συνεχή επιμόρφωση και παρακολούθηση σεμιναρίων και workshops, όπως:
- Ειδικές θεραπείες από απόσταση
- Aξιολόγηση και Θεραπεία Χαλινών
- Palin Parent – Child InteractionΤο Palin P.C.I. αντιστοιχεί στις λέξεις Parent – Child Interaction και ως μέθοδος παρέμβασης δημιουργήθηκε στο Michael Palin Centre for Stammering Children που εδρεύει στο Λονδίνο. Το πρόγραμμα χορηγείται από εκπαιδευμένους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτές. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται στο πολύ – παραγοντικό μοντέλο για τον τραυλισμό βάση του οποίου οργανικοί, γλωσσικοί, περιβαλλοντικοί και ψυχολογικοί παράγοντες ευθύνονται για την εμφάνιση του τραυλισμού στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικία και προτείνεται σαν τρόπος παρέμβασης σχετικά νωρίς μετά την εμφάνιση του τραυλισμού. Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέθοδο αξιολόγησης και θεραπευτικής οργάνωσης που αφορά σε οικογένειες παιδιών προσχολικής κυρίως ηλικίας που παρουσιάζουν τραυλισμό. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος καταπιάνεται με την θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των γονέων έτσι ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν την ροή ομιλίας του παιδιού τους ποιοτικότερα, κατανοώντας παράλληλα την πολυπαραγοντική φύση της διαταραχής του τραυλισμού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πρωτόκολλο αξιολόγησης και στη συνέχεια 2 βασικά θεραπευτικά στάδια. Το πρώτο απαιτεί 1 συνεδρία ανά εβδομάδα για 6 εβδομάδες. Το δεύτερο στάδιο απαιτεί 6 εβδομάδες εξάσκησης των νέων δεξιοτήτων στο σπίτι από τους γονείς με τη διακριτική εποπτεία του υπεύθυνου λογοθεραπευτή. Μετά το πέρας των 2 θεραπευτικών σταδίων ακολουθεί πλήρης επαναξιολόγηση ροής ομιλίας και ολοκλήρωση του προγράμματος. More (PCIΤο Palin P.C.I. αντιστοιχεί στις λέξεις Parent – Child Interaction και ως μέθοδος παρέμβασης δημιουργήθηκε στο Michael Palin Centre for Stammering Children που εδρεύει στο Λονδίνο. Το πρόγραμμα χορηγείται από εκπαιδευμένους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτές. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται στο πολύ – παραγοντικό μοντέλο για τον τραυλισμό βάση του οποίου οργανικοί, γλωσσικοί, περιβαλλοντικοί και ψυχολογικοί παράγοντες ευθύνονται για την εμφάνιση του τραυλισμού στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικία και προτείνεται σαν τρόπος παρέμβασης σχετικά νωρίς μετά την εμφάνιση του τραυλισμού. Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέθοδο αξιολόγησης και θεραπευτικής οργάνωσης που αφορά σε οικογένειες παιδιών προσχολικής κυρίως ηλικίας που παρουσιάζουν τραυλισμό. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος καταπιάνεται με την θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των γονέων έτσι ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν την ροή ομιλίας του παιδιού τους ποιοτικότερα, κατανοώντας παράλληλα την πολυπαραγοντική φύση της διαταραχής του τραυλισμού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πρωτόκολλο αξιολόγησης και στη συνέχεια 2 βασικά θεραπευτικά στάδια. Το πρώτο απαιτεί 1 συνεδρία ανά εβδομάδα για 6 εβδομάδες. Το δεύτερο στάδιο απαιτεί 6 εβδομάδες εξάσκησης των νέων δεξιοτήτων στο σπίτι από τους γονείς με τη διακριτική εποπτεία του υπεύθυνου λογοθεραπευτή. Μετά το πέρας των 2 θεραπευτικών σταδίων ακολουθεί πλήρης επαναξιολόγηση ροής ομιλίας και ολοκλήρωση του προγράμματος. More) (Μέθοδος Πρώιμης Παρέμβασης στον Τραυλισμό)
- Θεραπευτικές παρεμβάσεις στον Τραυλισμό
- Oral Placement Therapy More (OPT More)
- Feeding Therapy : A Sensory-Motor Approach (Θεραπεία Σίτισης: Μία αισθητικοκινητική Προσέγγιση)
- Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία και SIMATAΤα SIMATA είναι μια μέθοδος παρέμβασης στην αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία. Καθώς μεγαλώνει ο πληθυσμός των παιδιών με Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία, κρίθηκε απαραίτητο να δημιουργηθεί μια μέθοδος παρέμβασης ειδικά για τη συγκεκριμένη διαταραχή. Τα παιδιά με Δυσαρθρία εμφανίζουν δυσκολίες στην ικανότητα κινητικής εκτέλεσης της ομιλίας κυρίως εξ αιτίας κάποιας μυικής δυσλειτουργίας ή/και βλάβης του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος. Η διαταραχή μπορεί να εμφανιστεί στην αναπνοή, την αντήχηση, τη φώνηση, την άρθρωση και την προσωδία. Η Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσαρθρία μπορεί να εμφανίζεται σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές (όπως είναι η Εγκεφαλική παράλυση, μυοπάθειες – μυασθένεια, σύνδρομα, τραύματα στο ΚΝΣ). Η μέτρια, ήπια και ελάχιστη μορφή Δυσαρθρίας μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ικανότητα άρθρωσης ενός παιδιού. Στις περιπτώσεις αυτές, τα παιδιά δυσκολεύονται να εκπαιδευτούν στη σωστή τοποθέτηση του αρθρωτή (γλώσσα, χείλη, σιαγόνες κλπ) και να μην μπορούν να κατακτήσουν τη παραγωγή του σωστού ήχου. Για τη διευκόλυνση αυτών των παιδιών και την καλύτερη εκπαίδευσή τους στη σωστή αρθρωτική παραγωγή των φωνημάτων της Ελληνικής γλώσσας, δημιουργήθηκε η μέθοδος SIMATA. Τα SIMATA εφαρμόζονται από το παιδί και τον θεραπευτή και σχετίζονται άμεσα με την τοποθεσία της άρθρωσης και την παραγωγή του κάθε φθόγγου. Παρέχουν εξωγενή ακουστικά, οπτικά (αναπαράσταση του φθόγγου ως προς τον τόπο και τον τρόπο παραγωγής του), απτικά (αγγίζουν τη θέση άρθρωσης και ακολουθούν τον τρόπο, για παράδειγμα δόνηση) και ιδιοδεκτικά (προκαλούμε αργή και παρατεταμένη άρθρωση για να προσφέρει πρόσθετη ιδιοδεκτική πληροφόρηση) ερεθίσματα στην ελληνική γλώσσα. Τα SIMATA παρέχουν τη δυνατότητα στο παιδί να εφαρμόζει μόνο του τη μέθοδο αλλά και μαζί με το θεραπευτή. Συνοδεύονται από εικόνες που εμφανίζουν μεμονωμένους φθόγγους για επιπλέον οπτική ανατροφοδότηση. Ο Λογοθεραπευτής μπορεί να βοηθήσει το παιδί στην ομιλία δίνοντας του ανατροφοδότηση ανάλογη με το επίπεδο και τις ανάγκες του παιδιού (οπτική, ακουστική, απτική ή ιδιοδεκτική) κατά τη διάρκεια μιας άσκησης ή μετά. More
- TEACCH More (Θεραπεία και Εκπαίδευση παιδιών με Αυτισμό και Διαταραχές Επικοινωνίας)
- M.O.R.E.Πρόσφατες κλινικές μελέτες με παιδιά που παρουσιάζουν αναπτυξιακή καθυστέρηση ή / και δυσλειτουργία αισθητηριακής επεξεργασίας έδειξαν πως υπάρχει μία σοβαρή συσχέτιση μεταξύ στοματοπροσωπικής και αναπνευστικής δυσλειτουργίας με πολλά και διάφορα προβλήματα αισθητηριακής ολοκλήρωσης και αισθητικοκινητικά προβλήματα. Η προσέγγιση Μ.Ο.R.E. έχει να κάνει με το γευστικό σύστημα, όπου η πρόσληψη δηλαδή των γευστικών ερεθισμάτων και η επεξεργασία αυτών από τον εγκέφαλο επηρεάζουν αισθητικοκινητικά το παιδί και κατ’ επέκταση επηρεάζονται σε σημαντικό βαθμό από τις στοματικές λειτουργίες και άλλοι σημαντικοί τομείς της ανάπτυξης, όπως η ομιλία, η στάση κ.α. Ο πρωταρχικός στοματο-κινητικός μηχανισμός, το πρότυπο δηλαδή της απομύζησης – κατάποσης – αναπνοής, παίζει σημαντικότατο ρόλο στην αισθητικο-κινητική οργάνωση του παιδιού και μπορεί σαφέστατα να επηρεάσει και τομείς όπως το λόγο, την ομιλία, τη σίτιση, την επικοινωνία αλλά και τομείς που δεν σχετίζονται με το στόμα, όπως το στασικό έλεγχο, τον οπτικο-κινητικό συντονισμό (eye-hand coordination), την εγρήγορση, τη συναισθηματική ωριμότητα, την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, τη συμπεριφορά, τη μάθηση ακόμα και κοινά προβλήματα υγείας σε παιδιά. Η αναγνώριση και αξιολόγηση του μη ομαλού μηχανισμού απομύζησης - κατάποσης - αναπνοής ακολουθείται από την εφαρμογή θεραπευτικών τεχνικών για την ενδυνάμωση της στοματο-αναπνευστικής λειτουργίας, τη βελτίωση της αναπνοής, της αυτορύθμισης, του στασικού ελέγχου, των οπτικοκινητικών ικανοτήτων, της επικοινωνίας και της σίτισης σε παιδιά που παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές, αναπτυξιακή καθυστέρηση και διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας. More – Στόμα (Επίδραση στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση More και Στάση του Σώματος)
- PECS More (Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων More)
- A.B.A. More & O.P.T. More
- Χορήγηση εργαλείων αξιολόγησης: ΜΕΤΑφων TEST και Λογόμετρο
Από το 2009 εργάζεται σε ιδιωτικές θεραπευτικές δομές, έχοντας αποκτήσει εμπειρία σε πληθώρα διαταραχών όπως διαταραχή αυτιστικού φάσματος, εγκεφαλική παράλυση, προωρότητα, διαταραχές σίτισης, αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές, αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές, διαταραχές λόγου, τραυλισμό και μαθησιακές δυσκολίες. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται και ως παράλληλη στήριξη σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.